An UNTOLD Story: Autogara Cluj

496
Autogara Beta, sursă imagine: Ziar de Cluj

Festivalul UNTOLD s-a terminat și s-a terminat cu bine. Organizarea a fost, la fel ca anul trecut, impecabilă: atmosferă genială (e singurul festival la care am fost unde toată lumea pare să se simtă bine), mâncare bună și diversă, WC-uri din abundență și risc minim să-ți explodeze vezica, opțiuni diverse de a-ți petrece timpul liber, alternative multe în centru (poți liniștit să ieși la o bere pe terasă cu prietenii dacă ți s-a urât de DJ-ei) și proximitate față de locul de dormit imbatabilă (din pat până lângă scenă e un drum tare scurt).

Față de anul trecut, organizatorii au mai venit cu o idee foarte mișto: au făcut înțelegeri cu administratorii de obiective turistice din Transilvania, oferind celor cu bilete la UNTOLD opțiunea de a vizita la un preț redus aceste atracții. Această strategie de promovare turistică a zonei ar putea avea mai mult succes decât toate strategiile de promovare ale Guvernului (se estimează că între șapte și opt mii de străini pe zi au venit pentru festival).

O parte din echipa editorială Cluj.info a decis să se folosească de opțiunile oferite de organizatorii UNTOLD și  ne-am bucurat de bere la reducere în centrul Clujului, o vizită la Salina Turda la jumate de preț, și ne-am pregătit și de o vizită la Cetatea din Alba Iulia.

Și aici începe povestea noastră “nespusă” și mai puțin feerică.

Pentru a ajunge la Alba Iulia, opțiunile sunt oarecum limitate. Cel mai câștigat ești dacă ai mașină proprie și carnet – opțiune exclusă pentru noi, fiind o trupă de tocilari fără mașini și pericol public pe șosele. A doua opțiune este trenul – care din păcate nu circulă în intervale orare foarte bune și mai face și 4 ore până la Alba. A treia opțiune e autobuzul – opțiunea aleasă în cele din urmă de noi, având în vedere numărul mare de companii ce deservesc ruta Cluj-Alba.

Am sunat din timp la mai multe companii, ne-am asigurat că autobuzele circulau în intervalul orar ce ne convenea și am făcut rezervări la compania ce parcurgea această distanță în cel mai scurt timp. Totul era pregătit și planificat pentru o zi plăcută în Alba (oraș ce a cunoscut o transformare fulminantă în ultimii ani).

Atâta că planul făcut acasă nu s-a potrivit cu cel din târg. În ziua cu propusa escapadă de la Alba, am ajuns la Autogara din Cluj cu 15 minute înainte de plecarea autobuzului, așa cum am fost sfătuiți de cei de la compania unde am făcut rezervarea. Ne-am îndreptat cu voioșie și cu un mare zâmbet pe buze către biroul de informații și am rugat-o pe d-na de la ghișeu să ne îndrume către autobuzul nostru. Cu sictir și scârbă în glas ne-a spus că trebuie să mergem la Autogara Beta – autogara publică (d-na cu care am stat noi de vorbă ținea de autogara privată Fany). Autogara Beta era numai un gard jecmănit mai departe de de Autogara Fany, deci am hotărât că lupta nu e pierdută.

Între autogări. Sursă imagine: Ziua de Cluj

Am trecut poarta de la privați la publici (diferența nu e mare între ele – jeg și tristețe și într-o parte și în alta) și ne-am îndreptat spre biroul de informații din Beta. Acolo, surpriză, nu era nimeni la ghișeu – numai un băiat amețit ce a închis ușa când a văzut că ne îndreptăm spre el. Neavând pe nimeni cu care să stăm de vorbă, am început să ne învârtim ca niște curci bete prin autogară (deși autogară e impropriu spus – e mai degrabă o platformă de beton lăsată la voia timpului, a intemperiilor și a întâmplării).

Bineînțeles, nu am reușit să găsim autobuzul nostru. După încă câteva minute de învârteli fără rost și-a făcut apariția șeful de post de la Biroul de Informații din Beta. L-am rugat să ne îndrume către autobuzul nostru. Sictirit, cum altfel, ne-a spus că autobuzul a plecat deja. I-am spus că noi am căutat peste tot dar nu l-am găsit. Ne-a spus că autobuzul nu are marcaje!!!

Și ajungem ușurel la morala poveștii.

Autogara Cluj este o bubă cu puroi ce zace pe fața orașului de mulți ani. Atâta că autoritățile publice nu se prea agită despre această bubă, decât atunci când ea se sparge. Festivalul UNTOLD a fost o asemenea perioadă, pentru că orașul s-a trezit cu o grămadă de vizitatori veniți din toate colțurile țării și ale lumii. Mulți au venit cu autobuzul și am auzit povești horror din mai multe părți.

Pentru un oraș ce este vizitat de tot mai mulți turiști și ce candidează la titlul de Capitală Europeană a Culturii, modul în care se prezintă cântărește mult. În ultimii ani autoritățile publice au modernizat aeroportul, au adus gara la standarde vestice și intrările rutiere în oraș arată bine (deși și acolo mai este de lucru). Rămâne însă buba cu puroi – Autogara Cluj, și ar fi important ca și aici să se găsească soluții eficiente.

Două lucruri ar trebui luate în considerare de către autoritățile publice: 1) modernizarea infrastructurii; 2) introducerea unor operatori de transport ce oferă condiții decente.

Modernizarea infrastructurii poate merge de la câteva investiții în ceea ce există deja și poate merge până la crearea unui centru intermodal lângă Gara CFR. De exemplu, clădirea Gării Mici, care acum este dezafectată și nefolosită, ar putea găzdui o nouă Autogară. Se pot de asemenea găsi soluții tehnice pentru a crea spațiu de-a lungul liniilor de cale ferată pentru a parca în condiții decente, autobuzele din autogară. Este un model ce funcționează acum în mai toate orașele din Vest.

Clădirea Gării Mici, care acum este dezafectată și nefolosită, ar putea găzdui o nouă Autogară

În ceea ce privește operatorii de transport, e important să se impună standarde mai bune decât ceea ce avem acum. Există companii de transport (de exemplu, Student Agency în Cehia) ce oferă curse la prețuri mai mici decât cele practicate de operatorii din România și la standarde mult mai mari (curățenie, aer condiționat, televizor instalat în fiecare scaun, și respect pentru client). Ar trebui purtate negocieri cu astfel de operatori și spart monopolul operatorilor existenți – există toate premisele pentru a oferi românilor servicii mai bune de transport și autoritățile publice ar trebui să se lupte pentru asta.

Cu puțin noroc, vara următoare vom ajunge la Alba fără probleme și bătăi de cap.

Servicii Cluj

Catalogul producătorilor clujeni.

Articolul precedentDezvoltarea marilor orașe – singura alternativă viabilă de creștere a României?
Articolul următor5 detalii inedite despre conflictul Uber vs Taxi la Cluj și cum ar putea clujenii câștiga din acest conflict